SAF-T

Какво е SAF-T?

Стандартният одитен файл за данъци (SAF-T) е структуриран електронен формат за подаване на детайлна счетоводна информация от бизнеса към приходната администрация по стандартизиран и машинночетим начин. България планира да въведе задължителното SAF-T отчитане на няколко вълни, започвайки от 2026 г.

SAF-T Scheme

На какъв етап е въвеждането на SAF-T в България?

Към момента е публикуван проект на законодателство, което се очаква да бъде прието и да влезе в сила най-късно в началото на 2025 г. Националната агенция за приходите вече публикува проект на структурата на SAF-T, която не се очаква да се различава от окончателната версия. Първите задължителни SAF-T отчети ще започнат да се подават от 2026 г.

Кои бизнеси ще бъдат задължени да подават SAF-T отчети?

SAF-T отчетите ще станат задължителни за бизнесите на няколко вълни:

  • от 2026 г. – за големи предприятия с годишни нетни приходи над 300 млн. лв. или годишни нетни данъчни и осигурителни задължения над 3.5 млн. лв.

  • от 2027 г. – за големи, средни и малки предприятия с годишни нетни приходи над 300 млн. лв. или годишни нетни данъчни и осигурителни задължения над 3.5 млн. лв.

  • от 2028 г. – за големи, средни и малки предприятия с годишни нетни приходи над 15 млн. лв. или годишни нетни данъчни и осигурителни задължения над 1.5 млн. лв.

  • от 2029 г. – за всички големи, средни и малки предприятия.

  • от 2030 г. – за всички предприятия, регистрирани по Закона за ДДС.

Критериите за категория на предприятието, годишните нетни приходи и годишните нетни данъчни и осигурителни задължения се оценяват за две години назад (т.е. задължението за подаване на SAF-T отчети от 2026 г. ще възникне, ако критериите са били изпълнени към края на 2023 г.).

 

 

Каква информация ще се подава със    SAF-T отчетите?

SAF-T отчетите ще обхващат детайлна бизнес и счетоводна информация, включително:

  • идентификационни данни за дружеството, включително свързани лица и крайни собственици;

  • счетоводен сметкоплан и всички счетоводни записи;

  • всички фактури за покупки и продажби, включително всички доставчици и клиенти;

  • всички входящи и изходящи плащания;

  • всички дълготрайни активи и материални запаси и движения с тях;

  • номенклатури и данъчни кодове;

Общо почти 400 задължителни отделни полета с данни ще трябва да се подават чрез SAF-T (от общо почти 1,000 полета с данни).

Колко често ще трябва да се подават    SAF-T отчети?

SAF-T отчетите ще трябва да се подават ежемесечно до крайния срок за подаване на ДДС декларации (до 14-тия ден следващ съответния месец). Отделен годишен SAF-T отчет, обхващащ единствено информация за дълготрайните активи и движенията с тях, ще трябва да се подава до крайния срок за подаване на годишната корпоративна данъчна декларация (до 30 юни на следващата година). Отделен SAF-T отчет, включващ информация за материалните запаси и движенията им, ще трябва да се подава при поискване от органите по приходите.

За всяка вълна първите 6 месечни SAF-T отчета ще могат да се коригират свободно до крайния срок за подаване на 7-мия месечен SAF-T отчет.

Как PwC може да помогне с внедряването на SAF-T?

Можем да съдействаме във всички етапи на процеса на въвеждане на SAF-T във вашия бизнес. По-конкретно, PwC може да помогне за:

  • разбиране на изискванията във връзка със SAF-T и тяхното въздействие върху вашия бизнес;

  • оценка на готовността на вашата счетоводна информация за SAF-T отчитане – дали всички задължителни полета с данни са обхванати в счетоводния ви софтуер в правилния формат и качество;

  • изготвяне на задължителните SAF-T отчети;

  • предоставяне на нашето облачно базирано софтуерно решение Tax Reporting Hub, което позволява на бизнеса самостоятелно да изготви SAF-T отчети.

 

Контакти

Николай Илчев

Съдружник, Данъчни услуги, PwC България

+ 359 894 332 921

Email

Владислав Ханджиев

Директор, Данъчни услуги, PwC България

Email

Следвайте ни в социалните мрежи