Стандартният одитен файл за данъци (SAF-T) е структуриран електронен формат за подаване на детайлна счетоводна информация от бизнеса към приходната администрация по стандартизиран и машинночетим начин. България планира да въведе задължителното SAF-T отчитане на няколко вълни, започвайки от 2026 г.
Към момента е публикуван проект на законодателство, което се очаква да бъде прието и да влезе в сила най-късно в началото на 2025 г. Националната агенция за приходите вече публикува проект на структурата на SAF-T, която не се очаква да се различава от окончателната версия. Първите задължителни SAF-T отчети ще започнат да се подават от 2026 г.
SAF-T отчетите ще станат задължителни за бизнесите на няколко вълни:
от 2026 г. – за големи предприятия с годишни нетни приходи над 300 млн. лв. или годишни нетни данъчни и осигурителни задължения над 3.5 млн. лв.
от 2027 г. – за големи, средни и малки предприятия с годишни нетни приходи над 300 млн. лв. или годишни нетни данъчни и осигурителни задължения над 3.5 млн. лв.
от 2028 г. – за големи, средни и малки предприятия с годишни нетни приходи над 15 млн. лв. или годишни нетни данъчни и осигурителни задължения над 1.5 млн. лв.
от 2029 г. – за всички големи, средни и малки предприятия.
Критериите за категория на предприятието, годишните нетни приходи и годишните нетни данъчни и осигурителни задължения се оценяват за две години назад (т.е. задължението за подаване на SAF-T отчети от 2026 г. ще възникне, ако критериите са били изпълнени към края на 2023 г.).
SAF-T отчетите ще обхващат детайлна бизнес и счетоводна информация, включително:
идентификационни данни за дружеството, включително свързани лица и крайни собственици;
счетоводен сметкоплан и всички счетоводни записи;
всички фактури за покупки и продажби, включително всички доставчици и клиенти;
всички входящи и изходящи плащания;
всички дълготрайни активи и материални запаси и движения с тях;
номенклатури и данъчни кодове;
Общо почти 400 задължителни отделни полета с данни ще трябва да се подават чрез SAF-T (от общо почти 1,000 полета с данни).
SAF-T отчетите ще трябва да се подават ежемесечно до крайния срок за подаване на ДДС декларации (до 14-тия ден следващ съответния месец). Отделен годишен SAF-T отчет, обхващащ единствено информация за дълготрайните активи и движенията с тях, ще трябва да се подава до крайния срок за подаване на годишната корпоративна данъчна декларация (до 30 юни на следващата година). Отделен SAF-T отчет, включващ информация за материалните запаси и движенията им, ще трябва да се подава при поискване от органите по приходите.
За всяка вълна първите 6 месечни SAF-T отчета ще могат да се коригират свободно до крайния срок за подаване на 7-мия месечен SAF-T отчет.
Можем да съдействаме във всички етапи на процеса на въвеждане на SAF-T във вашия бизнес. По-конкретно, PwC може да помогне за:
разбиране на изискванията във връзка със SAF-T и тяхното въздействие върху вашия бизнес;
оценка на готовността на вашата счетоводна информация за SAF-T отчитане – дали всички задължителни полета с данни са обхванати в счетоводния ви софтуер в правилния формат и качество;
изготвяне на задължителните SAF-T отчети;
предоставяне на нашето облачно базирано софтуерно решение Tax Reporting Hub, което позволява на бизнеса самостоятелно да изготви SAF-T отчети.