Данъчен бюлетин: Задължение за подаване на SAF-T отчети от 2026 г.

28/03/25

В Държавен вестник бяха обнародвани промени в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, с които се въвежда задължение за подаване на стандартен одитен файл за данъчни цели от началото на 2026 г.

Може да видите обобщение на промените по-долу.

Какво е SAF-T?

Стандартният одитен файл за данъчни цели (SAF-T) е структуриран електронен формат за подаване на детайлна счетоводна информация от бизнеса към приходната администрация по стандартизиран и машинночетим начин.

За кои бизнеси ще бъдат задължителни SAF-T отчетите?

Задължението за подаване на SAF-T отчети ще се въведе на няколко вълни и ще обхване всички търговски дружества, консорциуми, еднолични търговци, кооперации и клонове / места на стопанска дейност на чуждестранни лица в България. Няма да трябва да изготвят SAF-T отчети микропредприятията съгласно Закона за счетоводството, които не са регистрирани по Закона за ДДС.

SAF-T отчитането ще започне да се прилага на следните етапи:

  • от 2026 г. – за големи предприятия с годишни нетни приходи над 300 млн. лв. или годишни нетни данъчни и осигурителни вноски над 3.5 млн. лв.;
  • от 2027 г. – за големи, средни и малки предприятия с годишни нетни приходи над 300 млн. лв. или годишни нетни данъчни и осигурителни вноски над 3.5 млн. лв.;
  • от 2028 г. – за големи, средни и малки предприятия с годишни нетни приходи над 15 млн. лв. или годишни нетни данъчни и осигурителни вноски над 1.5 млн. лв.;
  • от 2029 г. – за всички големи, средни и малки предприятия;
  • от 2030 г. – за всички останали предприятия в обхвата на SAF-T отчитането.

Критериите за категория на предприятието съгласно Закона за счетоводството, годишните нетни приходи и годишните нетни данъчни и осигурителни вноски се оценяват за две години назад (т.е. задължението за подаване на SAF-T отчети от 2026 г. ще възникне, ако критериите са били изпълнени към края на 2023 г.).

Каква информация ще се подава със SAF-T отчетите?

SAF-T отчетите ще обхващат детайлна бизнес и счетоводна информация, включително:

  • идентификационни данни за дружеството и действителните му собственици;
  • счетоводен сметкоплан и всички счетоводни записи;
  • всички фактури за покупки и продажби, включително всички доставчици и клиенти и индикация дали са свързани лица;
  • всички входящи и изходящи плащания;
  • всички налични дълготрайни активи и материални запаси и движения с тях;
  • номенклатури и данъчни кодове.

Периодичност на SAF-T отчетите

SAF-T отчетите ще се подават:

  • месечно (до 14тия ден на следващия месец) - включващи основната счетоводна информация като хронологични счетоводни записи, фактури и плащания;
  • годишно (до 30 юни на следващата година) - относно наличност и движения на дълготрайните активи;
  • при поискване от Националната агенция за приходите - относно наличност и движения на материалните запаси.

За всяка вълна първите 6 месечни SAF-T отчета ще могат да се коригират свободно до крайния срок за подаване на 7-мия месечен SAF-T отчет.

SAF-T отчетите ще се подават онлайн с електронен подпис. Националната агенция за приходите ще публикува подробен формат за информацията, която трябва да се съдържа и обяснения към него. Към момента е публикуван проект на структурата на SAF-T отчетите, който не се очаква да претърпи особени промени.

За неподаване на SAF-T отчети в установения срок се въвеждат санкции в размер от 5 000 до 15 000 лв.

Как PwC може да помогне с внедряването на SAF-T?

Можем да съдействаме във всички етапи на процеса на въвеждане на SAF-T във вашия бизнес. По-конкретно, PwC може да помогне за:

  • разбиране на изискванията във връзка със SAF-T и тяхното въздействие върху вашия бизнес;
  • оценка на готовността на вашата счетоводна информация за   SAF-T отчитане – дали всички задължителни полета с данни са обхванати в счетоводния ви софтуер в правилния формат и качество;
  • изготвяне на задължителните SAF-T отчети;
  • предоставяне на нашето облачно базирано софтуерно решение Tax Reporting Hub, което позволява на бизнеса самостоятелно да изготви SAF-T отчети.

Контакти

Николай Илчев

Съдружник, Данъчни услуги, PwC България

+ 359 894 332 921

Email

Владислав Ханджиев

Директор, Данъчни услуги, PwC България

Email

Следвайте ни в социалните мрежи